Eerste hulp en reanimatie
Pagina herzien: zaterdag 17 maart 2018

Bemanning traumahelikopter (MMT)

De traumahelikopter wordt bemand door 3 personen. Dit zijn een MMT arts, een verpleegkundige en een piloot. Samen vormen zij het Mobiel Medisch Team.

De MMT arts

De MMT arts is de rede waarom de heli vliegt. Hij heeft geen taak in de helikopter tijdens de vlucht tenzij er een slachtoffer aan boord is. De arts is de aanvulling op het ambulanceteam dat vaak al ter plaatse is. De MMT arts heeft meer kennis en is bevoegd om meer handelingen te verrichten dan de ambulanceverpleegkundige vooral op het gebied van de ABC (bewustzijn, ademhaling en bloedsomloop). De arts heeft meer mogelijkheden om een slachtoffer te stabiliseren voordat het slachtoffer naar het ziekenhuis wordt vervoerd. Ook als het slachtoffer langdurig bekneld heeft gezeten kan de MMT arts een goede aanvulling zijn op het ambulancepersoneel.

Artsen mogen onder andere: onder narcose brengen, inbrengen van een thoraxdrain (buisje in de borstholte plaatsen voor weg laten lopen van bloed of lucht), bepaalde medicatie per infuus en medicatie ter ondersteuning van de bloedsomloop.

De verpleegkundige

De verpleegkundige van de traumahelikopter heeft 2 taken. De eerste is het assisteren van de piloot tijdens de vlucht. De verpleegkundige is ervoor opgeleid om te navigeren en is daardoor een onderdeel van de crew van de helikopter. Zo kan de piloot zich concentreren op de vlucht. De verpleegkundige is mede verantwoordelijk voor het zo snel mogelijk op de plaats van het ongeval komen.

Naast de taken in de helikopter heeft de verpleegkundige van het MMT een assisterende taak bij de arts. De verpleegkundige van het MMT hebben stages doorlopen op de anesthesie, IC, SEH en ambulance en hebben dus veel ervaring met slachtoffers die in levensgevaar zijn.

De piloot

De piloot zorgt voor het besturen van de helikopter. Hij heeft veel vliegervaring opgedaan bij de luchtmacht of in burgerlijke helikoptervluchten voordat hij met de traumahelikopter mag vliegen. Dit moet ook wel omdat het vliegen met de traumaheli veel druk met zich meebrengt. Vaak hoort de piloot ook pas in de helikopter waar de vlucht heen gaat en moet hij landen op plaatsen waar dit niet gebruikelijk is. De lifeliner 3 is 24 uur per dag inzetbaar en kan dus ook nachtvluchten maken. Ook dit vereist natuurlijk veel van het kunnen van de piloot. Verder kan de piloot ondersteuning geven door allerlei zaken rondom het slachtoffer en het vervoer te regelen (net als een ambulance chauffeur). De piloot is verantwoordelijk voor de helikopter als het MMT op de plaats van een ongeval is. Aan boord van de helikopter is de piloot degene die de leiding heeft en hiermee ook de verantwoordelijkheid.

De HLO

Een niet onbelangrijke persoon die eigenlijk ook bij het team hoort maar niet altijd op locatie gezien zal worden is de HLO. HLO staat voor Heli Landing Officier. De HLO heeft de leiding over het landingsplatform bij het ziekenhuis. Over het algemeen staan de traumahelikopters op een vliegveld maar als een slachtoffer per helikopter naar een ziekenhuis wordt gebracht moet hier een HLO staan om de helikopter te begeleiden bij het landen. De HLO heeft een opleiding gevolgd als brandwacht wat te vergelijken is met een vliegveld-brandweerman. Hij zorgt ervoor dat de traumaheli's veilig kunnen landen en opstijgen en als er problemen zijn kan hij ingrijpen.

De HLO kan ook nog een tweede taak hebben. Als de afstand van het ongeval en de locatie waar het MMT is niet groot is of de helikopter kan door omstandigheden de lucht niet in dan heeft het MMT beschikking over een Mercedes-Benz Vito. Hierin zitten 5 zitplaatsen, hulpmiddelen en medicijnen. De HLO of de verpleegkundige met een speciale rijopleiding bestuurt dit voertuig van het MMT.